Sunday, November 1, 2009

Clubavond Hunsingo

Afgelopen vrijdag naar de clubavond geweest van onze VERON afdeling A60 Hunsingo. De afdeling is helaas aan vergrijzing onderhevig en de meeste amateurs zijn niet zo heel erg aktief meer. Toch is dat zo een 20-30 jaar geleden wel anders geweest. Een aantal leden van onze afdeling was zelfs zeer aktief met een eigen stichting die experimenten deed met antenne's en meedeet aan contesten op VHF/UHF/SHF vanuit Luxemburg. Ze konden zelfs de first Luxemburg - Nederland op de 9cm band op hun naam schrijven, een hele prestatie ten tijden dat de 9cm nog niet eens vrijgegeven was in Luxemburg. Door bepaalde omstandigheden mochten buitenlandse amateurs nl. wel gebruik maken van die band. PH7B Bert liet ons 2 leuke 8mm films zien uit 1979. Een heel andere tijd en erg leuk om te zien dat de grijze mannen van onze club op mijn leeftijd ook erg aktief waren op de radio.

Links:
http://www.sterraza.nl/
http://www.pi4h.nl/


I've been to the club evening of our local department of the VERON last friday evening. Unfortenatly de club is suffering from aging and most of the members are not so very active anymore. Though they where very active 20 till 30 years ago. They even got their own foundation that made experiments with antennas and did a lot of contesting on VHF/UHF/SHF from Luxemburg. They even got the first Luxemburg - Netherlands on their name on the 9cm band. A great achievement as 9cm was not even allowed for Luxemburg citizens at that time. For some reason visiting ham radio license holders where allowed to be on that band. PH7B Bert showed us 2 nice 8mm films of their activities in 1979. A whole other time and nice to see that the grey man from our club where very active when they were at my age.

4 comments:

PA1A said...

Die oude Hunsingo mannen van jou leeftijd zijn blijven steken in hun verleden en kunnen daar over alleen nog maar vertellen omdat zij vandaag niets meer op radioamateur gebied ondernemen. Dit heeft niets met hun leeftijd te maken maar gewoon een gebrek aan individule motivatie en daadkracht. Conservatief gedachtegoed en wars van verandering is het kenmerk van zo'n amateur. Gebrek aan fantasie en realisatiedrang. Kunnen een voorbeeld nemen aan jou manier van amateurradio. Ik stel voor eens wat vernieuwing te scheppen in het mantra van Hunsingo. Wat je op je weblog schrijft zou je eens moeten vertellen op een afdelingsavond. Wat je beleefd, mee maakt en uitprobeerd.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Henk, over sommige leden zul je wel gelijk hebben. Maar er zijn er ook die wel experimenteren. Het computer tijdperk is alleen zo moeilijk voor deze oudere mensen. Ik krijg regelmatig vragen over PSK en het aansluiten van de computer op de radio. Vaak is het dan ook een kwestie van zelf uitproberen en dat word te weinig gedaan, vreemd want deze mensen hebben mijns inziens vergeleken met mij een zee van tijd. Ik kan hooguit wat tips geven. Overigens heb ik afgelopen seizoen al een lezing gegeven over eQSL en LOTW. Maar aangezien dit ook computer gerelateerd is gaat het voor de meesten dan ook al duidelijk een stap te hoog.

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, wat het commentaar van PA1A betreft, daar zit wat in. Ik ben dan 61, maar ik probeer wel bij te blijven met de ontwikkelingen. Ik hoef niet per se alles te doen op het gebied van nieuwe technieken. Zoals bijvoorbeeld D-star. Ik denk wel dat amateur radio aan verjonging toe is. Jongeren kunnen een belangrijke rol innemen wat betreft de nieuwe technieken. Het samengaan van ICT en ham radio. Ik ben zelf wel geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en vind het nog steeds fascinerend. 73, Paul

PD7BZ said...

Ook bij ons op de Kanaalstreek zie je wel vergrijzing.De jongste lid in nu dan wel 17,maar daarna gaat de leeftijd snel richting de 40,hi.
Toch is onze afdeling wel aktief en zijn ook de oudere leden wel bezig met de nieuwe modes.
Het is misschien in het begin ook vaak de angst om wat verkeerds te doen.....Maar dat heeft iedereen.

Paar maand geleden hadden we een speciale avond.Een ieder kon toen hun laptop meenemen en wat demonstreren.Er waren 6 OM's die de laptop bij hun had met verschillende software's.Het ging van HRD,had ik bij me,tot PSK..spoelberekeningen...eme..etc.
Werd ook veel gevraagt en dus ook veel uitgelegd.De bedoeling is om zo'n avond vaker te organiseren.

Ook dingen zoals LoTW is bij veel nog niet bekend.Van de afdeling hebben we Teun,PA0TAU,erop geholpen en hij is er erg blij mee.
Geen wonder ik heb de resultaten van hem gezien..om te smullen,hi.

Wij hebben 20Nov weer een avond,word een verkoopavond.Is vanaf 20:00 bij Harry Schut te Stadskanaal.
73's Bernard