Thursday, December 24, 2009

Club log & Merry Christmas


De laatste tijd niet zo heel erg veel tijd besteed aan de radio behalve zo nu en dan monitoren met WSPR. Rond deze tijd is het erg druk op het QRL en we hadden hier dankzij de sneeuw nog een vrij grote lekkage in het huis. Een ongeluk komt nooit alleen, de videokaart van de desktop computer weigert 9 op de 10 keer dienst en onze auto heeft het vanmorgen begeven. Maar goed iedereen heeft wel eens pech. Gelukkig zijn we nog gezond en dat is het belangrijkste. Een aantal dagen geleden heb ik mij aangemeld voor Club Log een soort online database waarin het eigen log geanalyseerd kan worden. Ook kun je wat vergelijken met anderen en zijn er verschillende mogelijkheden te uitgebreid om hier te vertellen. Erg handig is ook dat je een link op het blog of een site kan zetten waarmee een ander je logboek kan doorzoeken. Ik heb aan de onderkant van dit blog zoiets geplaatst. Op het eerste gezicht lijkt het hetzelfde als wat een gewoon logboek kan, totdat ik een mail kreeg van de beheerders met daarin de gecorrigeerde gegevens van het log dat ik ingestuurd had. Het bleek dat ik nogal wat fouten m.b.t. DXCC had gemaakt. Zo had ik zomaar toch even 2 DXCC meer gewerkt dan ik dacht na correctie van mijn logboek. En dat is nou juist wat een normaal logboek niet kan. Een aanrader dus ! De WSPR special activity is beide kerstdagen op 40m met max. 500mW, als de computer het blijft doen ga ik proberen te monitoren. Tenslotte willen wij iedereen dit blog leest een prettige kerstdagen wensen.

Did not spend much time with the radio last week except for some logging on WSPR. It is very busy on the QRL and we had a big leakage in the house because of the snow. A accident never comes alone, so the videocard of the desktop gives problems 9 of 10 times and this morning our car has a enginefailure. But we are not the only ones that have bad luck sometimes, we are still healthy and that is most important. I registered with Club Log a couple of days ago, a kind of online database to analyse your log. You can compare your log results with others and many other possebilities, I will not discuss it all on this blog just find out yourself. A nice feature is a online search log link you can place on your blog or a website, I did put a link at the bottom of this blog. On first sight you should think this is what a offline logbook can do as well. The difference is that you get a e-mail from the site moderators with corrections after you send in your log. It seems I had made a lot of faults in the DXCC section of my log, so after the correction I made with the help of this e-mail I had 2 more DXCC worked. And that is what another logbook cannot do ! I recommend it ! The WSPR special activity is at both christmas days on 40m with max. 500mW, if my computer is not failing I´ll try to monitor both days. After all, to everyone reading this blog, we wish you a merry Christmas !


3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik hoop dat de ergste problemen zijn opgelost. Ook prettige kerstdagen toegewenst, veel tijd heb ik helaas niet voor de radio, en maandag gaan we nog een paar dagen op vakantie en kom volgend jaar pas weer terug. ;-) Alleen vanochtend nog even een paar uurtjes op de banden luisteren. 73 Paul

PD7BZ said...

Hoi Bas,
Ja Clublog is erg leuk.Je kunt er veel dingen mee en hebt er ook een logsearch.Ik zit er al een poosje op.

PE4BAS, Bas said...

@Paul, ik weet niet of je dit nog leest, maar een fijne vakantie gewenst. De problemen zijn nog niet allemaal opgelost. Auto staat nog bij de garage en de lekkage kan ik met dit weer niet oplossen. De desktop computer start nu wel weer op maar heb een nieuwe videokaart klaar liggen.

@Bernard, ik had clublog nog maar net een paar weken geleden ontdekt, maar nog geen tijd gehad om het te bekijken of aan te melden. Het is een nuttige site lijkt me.

73, Bas