Sunday, January 10, 2010

Plaatjes op MFSK16

Gelukkig Nieuw Jaar 2010. Ik heb een tijdje geen inspiratie gehad om iets op het blog te schrijven. Vanwege wat kleine probleempjes en ziekte. Afgelopen tijd niet zo heel veel aan de radio hobby gedaan. Afgelopen 2 dagen ging het weer iets beter en heb ik wat geëxperimenteerd met JT65A op 20m en PSK/MFSK op 80m. Ik blijf JT65A erg moeilijk vinden, ik zie genoeg stations maar je moet een bepaalde volgorde van instellngen doen om een QSO te maken. Vergeet je 1 ding, dan ben je te laat en is het QSO niet meer mogelijk. Natuurlijk geeft dit wel een uitdaging om het juist door te zetten en QSO's proberen te maken. Uiteindelijk heb ik 1 QSO kunnen maken op 20m met RV3FV. Op 80m hoorde ik gisteren een MFSK16 signaal, het bleek GW0GHF Brian uit Wales te zijn. Hij probeerde me een plaatje te sturen. Ik heb dit al eens eerder gezien. Deze mogelijkheid zit volgens mij niet in HRD maar wel in FLdigi. Ontvangen gaat wel met HRD (DM780). Het plaatje stelt Cardiff Bay voor. Omdat ik zo een beetje al mijn digitale QSO's op afstand vanuit de huiskamer maak heb ik geen zicht op de radio. Brian ontving mij slecht, terwijl ik zijn signaal redelijk goed ontving. Achteraf bleek ik met 1 Watt te zenden, de radio stond nog afgesteld op JT65A vermogen. Het weer is hier ondertussen nog erg winters, in de tuin liggen sneeuwduinen van 1 Mtr hoog en ook de weg is slecht begaanbaar. Afgelopen nacht hadden we hier sneeuwstormen met een windkracht van 6-7 Bft. uit het noord oosten.

Happy New Year 2010. I had no inspiration to write something on the blog for a while because of some small problems and illness. I did not do anything with te radiohobby for a while. I feel a bit better now and experimented with JT65A on 20m and PSK/MFSK on 80m. I still find JT65A really difficult as you need to make the right settings before a QSO. If one setting is not made right you can forget the QSO. Anyway, it is a challenge to make QSO's this way so I will continue to try. After all I made 1 QSO after I tried numerous times with RV3FV on 20m. On 80m I heard a MFSK16 signal from GW0GHF Brian from Wales yesterday. He tried to send me picture. I've seen this before. HRD + DM780 can only receive the picture and not send any. This possebility however is present in FLdigi. The picture I received is a photo from Cardiff Bay. Brian had some problems to receive me, and since I do most of my digi QSO on remote I do not have sight on my radio. After the QSO I checked the radio and found the problem, the power was still set on 1 Watt for JT65A...In the mean time we still have bad weather here, lots of snow and last night a snowstorm with a force of 6-7 Bft from the north east. The roads are very bad and we have snowdunes in the garden of 1 Mtr height.



1 comment:

Paul Stam PAØK said...

Hoi Bas, ik hoop dat je weer opgeknapt bent. Doe maar rustig aan, soms een beetje afstand nemen kan geen kwaad. Ja, de winter heeft ons goed in de greep. Maar goed, ik hoef niet per se veel de deur uit als pensionado. ;-) Alleen het hoogst noodzakelijke. Fldigi is mooi spul, ik doe er nu veel mee. Je kunt er PSK en CW mee doen maar ook DominoEX, Hell, MFSK4 t/m 64, MT63, Olivia, RTTY en NBEMS, met het meeste weet ik niet wat ik er mee kan doen. Condities zijn over het algemeen niet denderend, maar af en toe komt komt er wel iets leuks door. Succes, 73 paul