Sunday, February 28, 2010

N.A.T.

Afgelopen Zaterdag het Noordelijk Amateur Treffen in Groningen bezocht. Vroeger was dit een vrij grote radiomarkt maar tegenwoordig gaat het meer om oude bekenden te ontmoeten. En ook onbekenden natuurlijk, want zendamateurs kennen elkaars taal. Eigenlijk zocht ik een nieuwe antenne om iets de verbeteren aan de aluminium tape A99 opstelling die ik nu heb. De keuze was gevallen op een Imax2000, een fiberglas antenne van zo een 7m lang. Maar ondanks dat ze vorig jaar volop te koop werden aangeboden kon ik er nu geen één vinden. De fiberglas versie van de OUT250 is mij gewoon te duur. Dus helaas, een andere keer meer geluk. Na een keer of 6 over de markt te zijn gelopen en veel oude en nieuwe bekenden gesproken te hebben ben ik eens wat foto's gaan maken van interessante items. De Robyn 23 kanaals CB viel mij het meest op, omdat ik vroeger ooit eens een 23 kanaals Midland heb gehad. Waarschijnlijk is dit nog een kristal gestuurde zendontvanger, een mooi stukje nostalgie. Maar 45 euro had ik er niet voor over. Bij de QSL verzamelaar PA1AT zat ik even te kijken in de verzameling of ik mijn eigen QSL terug zou kunnn vinden. Stom van me....hij vertelde me dat hij alleen bijzondere calls of onderwerpen zoals treinen verzameld. Van PA3GIO heeft hij bijvoorbeeld bijna alle DXpeditie QSL. Een klein gedeelte heb ik op de foto gezet, erg interessant. Ook interessant is altijd de stand van Arnold PE1ARD. Ondanks dat bijna iedereen RTTY en HELL via de computer doet heeft hij nog de echte mechanische apparaten. En ze doen het volgens mij ook nog allemaal gezien de meesten in werking waren. Met Arnold de laatste nieuwtjes nog even besproken, hij woont nl. in het dorp waar mijn XYL vandaan komt een bekende dus voor ons. Uiteraard kon ik niet met lege handen vertrekken. Dus nog een hele lading ferriet clamps, 10 mastdelen en een Alinco 30A geschakelde voeding gekocht. Een leuke dag gehad. Volgend jaar weer? We zullen zien...





I went to the yearly N.A.T. flea market (radio rally) last Saturday. This market was very big in the past. But now it is more a kind of a meeting place for radioamateurs. I met a lot of known and unknown amateurs of course as we know each others language. Actually I was looking for another antenne to replace the aluminium foil wounded A99. The choice is the Imax2000 as it is much cheaper as the fiberglass OUT250 and it is about the same length. But despite it was sold last year I could not find any this time. Better luck next time. After walking about 6 times around the market, and met a lot of people, I finally made some photos. The thing most intrigued me was a Robyn 23 channel CB radio, probabely with crystals to select the frequency. I had a 23 channel Midland somewhere in the past, but that one was already with PLL synthesizer. But 45 euro was too expensive for me just for nostalgia. At the stand of QSL collector PA1AT I was searching for my own QSL. Stupid me.....he told me he was only collecting special calls, dxpeditions and subjects like trains. He had almost all the DXpeditioncards of well known DXpeditioner PA3GIO,I made a picture of a few of them. Also very interesting where the mechanical Telex en Hell machines from PE1ARD Arnold. Most of the amateurs are transmitting with computers, but he still uses these old machines. Most of them where in working condition and showed at his stand. I had a little chat with Arnold exchanging the latest news as he is from the same village me XYL is from. So he is very well known by us. After all I could not leave empty handed, so I bought a lot of ferrite clamps, fiberglass mast parts and a Alinco 30A switched power supply. I had a nice day. Again next year? We'll see...








1 comment:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, het is altijd leuk om een beetje rond te struinen tussen die oude spulletjes. Je hebt toch wat op de kop kunnen duiken. De storm is hier erg mee gevallen. Eigenlijk niks. Gelukkig maar. 73 Paul