Thursday, April 15, 2010

Loop ontmanteld & QSL


De loop antenne heb ik afgelopen weekend afgebroken. Niet omdat het een slechte antenne is maar omdat het lelijk staat in de tuin. De lente is weer aangebroken en het is weer tijd voor klussen in en om het huis. Dus de radio hobby komt even op een laag pitje te staan. De laatste keer dat ik de vertikale antenne controleerde werkte de tuner weer. Dus als ik tijd heb kan ik altijd daarop nog proberen wat QSO's te maken. Dat zal dan voornamelijk op 30m PSK/RTTY zijn. Aan het eind van het jaar wil ik deze loop antenne zeker weer opzetten want hij beviel erg goed vooral op 80m als NVIS antenne. Ik heb nog wat glasfiber mastdelen op de kop kunnen tikken en hoop dan dezelfde loop op 8,5m hoogte te plaatsen. Over het opzetten van de versatower hoef ik nog helemaal niet te denken, dat gaat waarschijnlijk nog een paar jaar duren voordat die weer omhoog gaat door gebrek aan tijd en geld. Zo langzamerhand was het ook weer eens tijd om een aantal QSL kaarten te schrijven en QSL te controleren. LOTW heb ik al in grote mate geautomatiseerd, maar omdat ik in feite 2 accounts (Uithuizen tot 2008 en vanaf 2008 Roodeschool) heb bij eQSL werkt HRD utilities niet. Jammer, maar dat blijft handwerk dus. Ik kreeg vorige week de QSL per post van A61KM gewerkt op 17m, BX2AAL 20m en OY1CT op 80m CW (!!). Vooral de laatste wel bijzonder want CW doe ik nog steeds per computer...



I dismantled te loop antenna last weekend. Not because it's a bad antenna but it is looking ugly in the garden. Spring is in the air and it's time again to get things done in the garden en in the house. So, less time for the radiohobby. Last time I checked the vertical antenna the tuner was working again, so if I got some spare time I could at least try to make some QSOs which will be mainly on 30m PSK/RTTY. I want to setup the loop again at the end of the year as it was working very well especially on 80m NVIS. I bought a few extra glasfiber poles so I could put it on 8,5m height now. I don't have to think about setting up the versatower again, as I don't have time and money for it. So it will at least take a few years. Slowly it was time to write some QSL as I get a lot of them because of all the contesting. I automated LOTW with HRD utilities, but as I have 2 accounts for eQSL it doesn't work on that. So, I check my eQSL still by hand. Some nice QSL cards were received by post. A61KM contact on 17m, BX2AAL on 20m and OY1CT on 80m CW (!!) the last one is special because I still do CW by computer...


2 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, en dan nu echt mooi weer krijgen. Echt slecht is het niet, maar het kan altijd beter. Het is nog een beetje koud voor de tijd van het jaar. Zomers doe ik ook meestal wat rustig aan met de hobby. CW doe ik tegenwoordig ook met de computer, en waarom niet. Ik luister wel mee op het gehoor, maar de techniek gebruik ik wel. Met HRD DM780. Dat gaat prima. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, het is inderdaad nog een beetje koud. Uit de wind is het in de zon wel prima uit te houden. Dit jaar heb ik nog geen CW gedaan, meestal doe ik het alleen met contesten omdat er dan korte rapporten worden verzonden. 73, Bas