Thursday, July 22, 2010

Mystery antenna

First of all I want to say thanks to everyone that congratulated us with the birth of our daughter. Though we are very busy with our QRPieter Anneli I finally found half an our to spend at my hobby. For a long time I got a antenna waiting that I don't know what it is for. It is a antenna that I got when I bought my second hand versa tower. The only thing I knew is that the previous user had something to do with the Dutch airforce, but since there was nothing on the outside that identified it, it was a big mystery to me. I assembled the antenne in a few minutes and connected it to my MFJ analyzer. It showed reasonable SWR on 49MHz en 160MHz and 50MHz was very good usable. Of course I was very curious about the connectionbox and opened it. It has a electronic printboard inside, but I don't know what it should do. I found a number on it and the Rohde&Schwarz logo. So it is defenitely a professional antenna. It seems to be the electronics should be fed through the coax but with how many volts?? A quick search on the product page of R&S showed me a similair designed antenna. If it is almost the same this would be a HF antenne for use till 30MHz with 150W of power. The electronics would be a ATU and are normally fed by a special R&S box but of course I haven't got it, voltage would be approx. 24VDC. From what I understand from the site is that these antennas are designed for use on ships. Unfortenately the printboard was a little humid so I will let it dry for a while. Probabely I find something to feed it so I can test the ATU. It seems to be a very interesting object, anyone that knows more about these antennas?

Allereerst wil ik iedereen bedanken die ons gefeliciteerd heeft met de geboorte van onze dochter. Ondanks alle drukte rond onze QRPieter Anneli heb ik vandaag toch nog een half uurtje tijd gevonden voor de hobby. Al een hele tijd heb ik een antenne liggen waarvan ik eigenlijk niet weet waar deze voor dient. Het is een antenne die ik ooit bij de tweedehands versa tower kreeg toen ik die kocht, anders ging het ding de container in. Het enige dat ik weet is dat degene die hem gebruikt heeft iets te maken had met de militaire luchtvaart, maar omdat er geen enkele aanwijzing op de buitenkant stond was het voor mij en groot mysterie. Ik heb de antenne snel even in elkaar gezet en er een kabeltje aan gemaakt. De MFJ antenne analyser geeft een redelijke resonantie op 49 MHz en 160 MHz. Op 50 Mhz is de SWR ook nog heel bruikbaar. Uiteraard kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik de aansluitkast even geopend. Hierdoor kwam ik te weten dat het in iedergeval gaat om een Rohde & Schwarz antenne. Maar wat de elektronica in het kastje precies doet weet ik niet. Het lijkt me logisch dat deze electronica gevoed moet worden via de coax, maar met hoeveel volt? Een kleine zoektocht op de R&S site naar de antenne producten gaf me een vergelijkbare antenne, althans zo op het plaatje te zien. Als dit inderdaad ongeveer hetzelfde is dan zou deze antenne geschikt zijn voor HF en een vermogen van 150W. De electronica zou dan een antennetuner zijn gevoed door 24VDC en de antenne wordt veelal gebruikt in de scheepvaart. Helaas was de print bij opening nog al vochtig dus laat ik hem eerst maar een tijdje drogen. Normaal wordt zo een antenne gevoed met een speciale kast van R&S maar die heb ik er helaas niet bij. Toch is het een interessant object en misschien kom ik nog eens iets tegen om de ATU te voeden om zo te kijken of deze het nog doet. Weet iemand meer over deze antenne's?


No comments: