Wednesday, September 29, 2010

Repair of a Diamond CP-6 multiband vertical


Diamond CP-6 on the versatower at my previous QTH
About 5 years ago I bought a secondhand Diamond CP-6 via the Dutch "Marktplaats" from a HAM in Coevorden. This antenne was used for a month or so, and actually new, it saved me half of the money compared to a new one. This was my first antenna for the HF amateurbands. Unfortenately the mechanical construction of this antenna is not very good and since I live on the windy coast it survived only 2 years with a lot of trouble. Actually I think the antenna performed well o 20m and 15m and even on 6m I had some nice QSOs. On 80m and 40m it was worthless. I saved myself the trouble and didn't took it apart then, I switched the CP-6 for a homemade GP with 1:9 balun which performance was a lot better as the CP-6 at that time. I gave the antenna to PA0JAZ Johan who wanted to examine the faults and broken parts to write about it in the Dutch HAM radiomagazine CQ-PA. He sent me some photos from the broken balun and told me about several broken parts and a lot of corrosion due to salt air inside the antenna. I think this antenna was beyond repair. Lately I met a neighbourhood HAM which still has the CP-6 and had also some problems with it, I told him to look at the coils as I knew the trouble was in there. He disassembled the antenna and solved the problem. The fun is that  I found a youtube film from Stan PD0LUR last week. It's all about the repair of the first trap of the diamond CP-6 and very usefull for CP-6 owners which are a lot here in the Netherlands...


The CP-6 balun, beyond repair??
Ongeveer 5 jaar geleden kocht ik via Marktplaats een tweedehands Diamond CP-6 antenne van een amateur uit Coevorden. Deze antenne was eigenlijk nog nieuw en het scheelde mij destijds zo een beetje de helft in aanschafkosten. Dit was mijn eerste antenne voor de HF amateurbanden. Maar helaas is de mechanische constructie van de antenne niet best en omdat ik aan de winderige kust woon heeft de antenne het na 2 jaar in de mast, met veel problemen, uiteindelijk niet meer gehaald. Eigenlijk deed de antenne het op 20m en 15m best wel goed, zelfs op 6m heb ik er leuke QSO's mee gemaakt. Op 80m en 40m was het ding waardeloos. Ik vond het destijds niet de moeite waard om hem uit elkaar te halen en monteerde een GP met 1:9 balun in de mast die zelfs betere resultaten gaf dan de CP-6. De antenne heb ik ter donatie gegeven aan PA0JAZ Johan die hem wel uit elkaar heeft gehaald met de bedoeling er een stukje over te schrijven in de CQ-PA. Hij stuurde mij foto's van het totaal vernielde binnenste van de antenne, print van de connector gescheurd, condensators verpulvert, spoelen verbogen, bussen zeer ruim, potnagels los en veel heel veel corrosie van de zoute lucht. Volgens mij was deze antenne total loss. Nu heeft een amateur hier in de buurt ook een CP-6 en had daar ook problemen mee, nadat ik vertelde dat het probleem waarschijnlijk in de spoelen zat heeft hij de antenne uit elkaar gehaald en 1 en ander gerepareerd. Het leuke is dat ik afgelopen week een filmpje op youtube vond van Stan PD0LUR die eigenlijk hetzelfde probleem tegenkwam en die er een mooie reparatiefilm van gemaakt heeft. Zeer interessant om te zien en ik denk ook waardevol voor CP-6 gebruikers, want die zijn er heel wat in Nederland.




3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, die zoute zeelucht doet geen goed aan onze antennes. Vroeger woonde ik in IJmuiden. Het zout zat met een dikke laag op de antenne na een paar stormen. Ja, de CP-6 en dat soort antennes is altijd een compromis antenne. Ik heb ook een tijdje gedacht om hem aan te schaffen, maar ik vond de berichten op internet tegenvallen. Hetzelfde een beetje met mijn Falcon. Die is inmiddels weer weggehaald. Ik houd het voorlopig gewoon bij mijn twee dipolen. Die werken op zich prima. En lekker stealth. 73 Paul

Unknown said...

I had a CP-5 at a previous QTH to this. Like you I found it poor on 40m and worthless on 80m. On the higher bands a magnetic loop in the attic equalled or outperformed it.

I only had it for just over a year before I moved. The parts were so badly corroded together that the only way to take it down was to cut it up and put it in the garbage.

I like attic antennas because you don't have that problem.

PE4BAS, Bas said...

@Paul, ja de Falcon is uiteindelijk ook gewoon een compromis antenne. Maar voor de meeste amateurs is het beter iets dan niets. Als je midden in een stad woont heb je vaak niet veel keus. Maar ik denk uiteindelijk betere en goedkopere oplossingen zijn. Voorbeeld is zo een HyEndFed en dan met een hengel verticaal monteren. Nadeel daarvan is dat het de 5m bouwvergunning vrij monteren weer niet kan. Dat is dan weer het voordeel van de CP-6.

@Julian, my GP with 1:9 balun outperformed it on 20m. I have no experiences with magnetic loops, but from the stories I read on your blog I'm amazed. By the way years ago I experimented with attic antennas as well. Had a complete 3 element inv-V beam made just below the roof pointed west. I even made some DX with it and in that direction I had about 3-6 dB advantage over a vertical outside the house. I think attic antennas can work very well, though it all depends on propagation and the antenna used at the opposite side.

73, Bas