Friday, December 14, 2012

Antenna restrictions solution!

Last Sunday I wandered over the bands after the 10m band was really closed here. I came across a almost empty 15m band. Actually I heard one station there in QSO, I don't remember his call but it could have been WW2DX. It was a station from the united states and his radio was a Elecraft K3/0 with a multiple stack beam, he worked remote 600 miles from the actual station he told the other station he was in QSO with. His signal was very good actually and I wondered then why he had a Elecraft K3/0 instead of just the K3. I moved to the 40m band and forgot about it till I came across this site today:

http://www.remotehamradio.com

Now everything is clear to me. Actually if you have money and live in a antenna restricted area this is a nice way to enjoy radio at the top. I wonder if this remote station can be operated by non US citizens? Another limitation is that you have to schedule your operating time as far as I understand. There are 3 (super) QTH you can choose from. Anyway, it's a nice way of operating remote without the need of your own station. If you have 5000 USD to spare you can do contests from these locations whole year long and probabely win a prize (wow). Personally it goes to far for me. But technology and possebility is there today and that's of course a lot of fun anyway.

Afgelopen Zondag zwierf ik wat over de amateurbanden nadat het echt nietmeer lukte op de 10m band. Ik draaide over een bijna lege 15m band. Eigenlijk hoorde ik maar 1 station praten, ik herinner me de call niet goed maar het zou WW2DX geweest kunnen zijn. In iedergeval was het een station uit de states, zijn radio was een Elecraft K3/0 met een stack van meerdere beams en hij werkte op afstand van 600 miles van het echte radio station. Z'n signaal was erg goed eigenlijk, wat wil je met een kilowatt, ik verwonderde mij over de type aanduiding K3/0 waarom niet gewoon een K3? Ik draaide daarna naar de 40m band en vergat het voorval. Tot ik vandaag deze pagina tegenkwam. Ja, alles is duidelijk nu. Als je een paar centen hebt en je hebt last van antenne restricties dan is dit je kans om toch aktief te zijn vanaf top lokaties en dat ook nog met een kilowatt aan vermogen en super antenne's. Ik vraag me alleen af of dit lidmaatschap en deze mogelijkheden ook beschikbaar zijn voor niet amerikaanse ingezetenen? Een ander nadeel is dat je wel je radiotijd in een agenda kenbaar moet maken zover ik begrijp. Er zijn 3 (super) lokaties beschikbaar waar je uit kunt kiezen. Het is een leuk stukje techniek en een leuke manier om op afstand toch een radiostation te bedienen ook al heb je misschien zelf verder geen mogelijkheden daartoe. Als je 5000 USD hebt liggen kun je ook nog het hele jaar gaan contesten via deze super lokaties en win je misschien een prijs (wow). Tja, persoonlijk vind ik dit toch wel erg ver gaan. Maar de techniek en de mogelijkheid is er en dat is al een leuk gegeven.

 

2 comments:

Hans said...

Hallo Bas,

Interessant artikel.
Tja, leuk als je geen mogelijkheden hebt, maar geef mij toch maar mijn eigen spulletjes en antennes. Verbindingen die ik daar mee maak geven mij meer plezier dan remote verbindingen.

73 de Hans,
PE1BVQ

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik was die site ook al een keer tegen gekomen maar was hem weer kwijt. Gelukkig heb jij het nu op je site staan. Tja, als je te veel geld hebt is dit wel een leuke optie om een keer te doen. ;-) 73 Paul