Friday, May 31, 2013

Radioshack update 4 -Slow progress-

It has been January since I last posted progress about my new radio shack. Progress is made but very slowly. It takes a lot of time to rebuilt an old attic. I managed to get a wall and a door in it and created a kind of walk in cabinet to store all of my stuff I don't use and don't want to throw away. Besides that I want to use a corner of it for 12V batteries that will be part of the solar system. Below a pitched roof there is always room you don't use, in my case on both sides. I don't think I will make a sliding door system which you see often, because it just is too expensive. Although I'm not really shure about that. The panels which I will install have to be removable as I want to have some cables in there. The idea is to make 2 different electrical circuits. 1 for the mains power 230V and 1 for 12V. I will install 230V LED TL-lights as back-up. But for everyday use I already have some 12V LED bars and strips which give more then enough light. For solar power charging I will try to at least have 2 times a 100W panel to charge something like a 100Ah deep cycle battery. Despite the possebility of having a central heating made in the shack I willl first try with electrical heating of about 800W which I can switch from 230V mains to 230V from a inverter fed by the solar system. That sounds small, but the shack is very small and very well insulated. I think it's possible together with heat generated by equipment to reach a comfortable temperature in the winter. Well, now it's just the last pieces to get all things ready. Hopefully I can move into the shack this summer.

View out of the window...
De laatste keer dat ik wat schreef over de voortgang van het bouwen van de nieuwe shack was alweer in Januari. En die voortgang word wel erg langzaam gemaakt. Het vergt toch wel erg veel tijd om een oude zolder helemaal om te bouwen. Ik heb het voor elkaar gekregen om een wan te plaatsen met een deur zodat ik nu een inloopkast heb waar ik de spullen kan bewaren die ik niet direct wil weggooien. Buiten dat komt daar ook de accu of accu's te staan voor het zon energie systeem. Onder een schuin dak is er ook altijd een ruimte die je niet gebruikt. Ik zal daar waarschijnlijk geen schuifdeuren voor maken zoals je vaak ziet. Het zou te duur worden. Alhoewel ik er nog niet helemaal zeker van ben. In ieder geval moeten aangebrachte panelen los gehaald kunnen worden omdat ik er wel wat kabels achter wil leggen. Het idee is om 2 gescheiden circuits te maken voor 230V netspanning en voor 12V vanaf het  solar systeem. Als verlichting ga ik zowel 230V LED TL lampen ophangen als allerlei 12V LED strips voor dagelijks gebruik. De TL gebruik ik dan als bijvoorbeeld de accu's te leeg zijn, als back-up zeg maar. Ik denk dat voorlopig zo een 200W aan zonnepanelen en een 100Ah tractieaccu eerst genoeg is, tenslotte zijn die dingen nog steeds prijzig. Ondanks dat ik wel de mogelijkheid heb om een centrale verwarming in de shack te maken ga ik het eerst proberen met een electrisch kacheltje van zo een 800W dat ik dan wil kunnen schakelen tussen 230V netspanning of inverter. Samen met de warmte van de apparatuur denk ik dat ik deze kleine maar goed geïsoleerde ruimte wel redelijk warm kan krijgen in de winter. Nu zijn het alleen nog even de laatste dingen die ik moet maken, de laatste stukjes van de puzzel zeg maar. Hopelijk kan ik deze zomer met de hobby bezig vanuit de nieuwe shack.




8 comments:

ON5ZO said...

Bas, je kan ook gewoon hendels op de wandpanelen zetten en met twee balkjes / houten latten werken: een breder bovenaan, een smaller onderaan. Daar zet je het paneel los achter, tegengehouden door een identiek paar op de dikte van de plaat verwijderd.
Met de hendels (deurknop van keukenkastje of zo) duw je het paneel naar boven zodat je het er uit kantelt door het naar je toe te draaien. De onderkant v/d plaat komt dan boven het onderste lattenpaar uit omdat het omhoog schuift in het bovenste paar.
Kost quasi niks meer dan de platen zelf (buiten de hendels).

Klinkt ingewikkeld? Ik kan het niet beter omschrijven HI.
Ik ben zelf geen grote fan van het schuifsysteem. Ik heb ook een zadeldak en ook wij benutten quasi elke kubieke centimeter. Het enige probleem is dat ik maar weinig toegangspunten (1 per kant, grote vergissing) heb voorzien zodat het telkens weer een acrobatentoer vergt om iets er uit te halen. Ik zou het nu doen zoals ik beschreven heb, dan kan je er op eender elke plaats aan.

Veel klusplezier!!!!

Hans said...

Hallo Bas,

Dat ziet er al goed uit.
Erg handig zo'n inloopkast om allerlei zaken, uit zicht, op te bergen. Goed idee.
Ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat met de zonne-energie.
En uiteraard wat de besparing is. Ik denk dat je mooi op tijd bent geweest want de prijs van de zonnepanelen gaat omhoog door de china-boycot.
Alvast heel veel plezier straks in je nieuwe shack!

73 de Hans, PE1BVQ

Ricardo - CT2GQV said...

Hello Bas,

Very nice work! You should consider getting a carpenter hobby!
Don't spend much on batteries for the solar system, they tend to fail miserably after a few years.
Also, it's good to see that the church is still there :)

73!

PE4BAS, Bas said...

Hallo Franki, bedankt voor je idee. Ik neem het serieus in overweging. De panelen worden niet echt hoog omdat ik beenruimte wil hebben en daarnaast is de ruimte alleen bedoeld voor kabels in feite. De beschrijving die je geeft is me heel duidelijk en super eenvoudig. Mocht ik een paneel toch vast willen maken is het gewoon een kwestie van schroef door de lat, en mocht ik dan toch van gedachten veranderen kan ik dezelfde schroef er weer uit draaien. Ik kan wel merken dat jij ook heel wat af geklust hebt ;-) 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ze moeten nog wel even wachten met die zonnepaneel tax want ik heb het er nog niet aan toe. Ja zo een rommelhok heb ik echt wel nodig ;-) 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hi Ricardo, glad you noticed. When making the photo I was thinking of you. It's sad I was not able to meet you when visiting my small village. As far as I know deep cycle batteries are holding longer. But don't want to invest too much in the whole system. Of course it's a noble thought to have a complete independent system. But it shouldn't cost much more then it pays. 73, Bas

Anonymous said...

Ik ben benieuw hoe je solar energie straks bevalt. Ik ben bij een amateur gewesst die dat ook had, en die was dik tevreden.

Wel had hij een vette 2 Farad elco over de accu gezet om dipjes op te vangen.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans,

Ja, ik ben er zelf ook benieuwd naar. Die elco snap ik niet helemaal. Immers een accu is in principe ook een elco. Maar misschien dat die amateur rechtreeks op de zonnepanelen werkte? 73, Bas