Friday, September 13, 2013

Radioshack update 8 - Homemade

PE4BAS worklight...some projects waiting
Looks like I'm busy with other things besides my new radioshack. And indeed I am, painting our house has priority number one at the moment. But weather is changing within autumn time, giving me more time for the hobby like the fieldday contest I did. Of course I made some progress, homemade progress.

Lightning:
I was thinking about a light for the small repair/building part of the shack. If you want to see everything clear you need a bright light at the first place.  As I still had some old IKEA LED bars somewhere I just made a light from it and had the crazy idea to personalize it with my call. First time I used a router for it, not easy and not the most sharp work I ever made but ok for now.

Power supply:
PWR supply on wheels
Then I had some space below the desk for the big Astron RS-50A power supply to feed my equipment with 13,8V, but it didn't fit in. Now, what to do? Just mounted the whole thing at the side on wheels. Easy as that. Just to be shure I wouldn't get that buzz noise into the wooden floor I isolated it with 6 rubber vibration dampers from the wheelframe. Actually the wheels are also soft, I guess it's ok now! Didn't hear any buzz yet anymore.

Power distribution:
Next thing is the power distributor. I've been looking at those fancy RIGrunners from Powerwerx and found some very nice ones which are a little above my budget. I don't trust any power supply and had a safety device in my previous shack. I see powerwerx is selling these as PWRguard plus (115 USD!). Well, I bought mine from a neighbourhood radioamateur PE1PFR (Wim) long time ago for a fraction of that price. The nice thing is that it is small, switch off below 11V and above 15V and can hold 20A current. As a matter of fact I bought a couple of these before I can't get them anymore. The idea I got was to build them into the distributor this time. Well, first try was to solder the thing directly on the connecting leads, but unfortenately I got too much stress on it and the print broke. When PE1BVQ Hans saw the thing when visiting he suggested that it would need some cooling when 20 Amps are flowing through. As a final solution I screwed it on the frame back with wires to the connecting leads, decoupled both in and output with capacitors just to be shure. Finally will protect it with a extra 20A fuse in the positive line. As I don't trust even a protecting device I double checked if the thing is working like it should. I made a video of the test and yes it is working correctly.

I slowly get the technical things done in my new shack.




Het ziet er naar uit dat ik met behalve met mijn nieuwe radioshack bezig ben met andere dingen. En inderdaad, het huis verven heeft nu even prioriteit nummer 1 op het moment. Maar het weer veranderd snel en dus heb ik dan weer tijd voor de hobby, zoals de velddag contest laatst. Natuurlijk boek ik wel vooruitgang, vooral zelfbouw vooruitgang.

Distribution the cheap way
Verlichting
Ik zat te denken over een klein stukje verlichting voor het reparatie/zelfbouwhoekje in de shack. Omdat ik in principe niks aan de "muur" wil maken heb ik een andere constructie bedacht. Als je alles goed wilt zien is heldere verlichting erg belangrijk. Een paar oude IKEA LED strips had ik nog in de kast liggen en heb ik er voor gebruikt. Ik kwam toe op het gekke idee om het ding te personaliseren en heb met een bovenfrees mijn call er in gefreest. Eerste keer dat ik met zo een apparaat zoiets gedaan heb, niet het strakste werk dat ik ooit maakte maar mij eerst goed genoeg.

Voeding
Left the good one mounted. Right the broken one.
De voeding wou ik eigenlijk niet achter het knieschot zetten. Ik vind het toch een veiliger idee om zo een beest van een apparaat in de gaten te houden. We hebben het hier over een Astron RS-50A die 13,8V en 50A kan leveren. Het probleem was dat ik de voeding niet kwijt kon in zijn normale positie. Dan maar op z'n kant, en wat is makkelijker met een apparaat van 25Kg dan wieltjes er onder. Schuif ik hem zo op z'n plek onder het bureau en achter het ladenkastje. Omdat het ding nogal trilt als het aanstaat heb ik hem voor de zekerheid maar op 6 trillingsdempers gezet, geen trilling te vernemen op de houten vloer.

Spannings distributie
Het volgende is de spannings distributie zodat ik diverse apparaten en verbuikers kan aansluiten op de voeding. Ik heb als voorbeeld de Powerwerx RIGrunners gezien, maar die zijn een beetje te duur voor mijn budget. Ik vertrouw voedingen ook nooit zo. In het verleden te vaak defecten gehad. Dus er moet wel een beveiliging komen. Nu heeft powerwerx een heel mooie PWRguard plus (115USD!), ach ja wat is geld als je dure apparatuur wilt beschermen. Maar goed ik kocht een soortgelijke beveiliging van een buurtstation PE1PFR Wim jaren geleden voor een fractie van de prijs. Eigenlijk heb ik er gelijk een stuk of wat gekocht voordat ze niet meer te krijgen zijn. Het is een apparaatje dat je tussen de voedingslijn zet en die zorgt dat de spanning afgeschakeld word onder de 11V en boven de 15V. Ideaal dus ook voor toekomstige accu voeding als beveiliging van apparatuur maar ook van een evt. accu. Het ding kan ook nog even 20A aan stroom verdragen. Nu had ik dit spul al in mijn vorige huis in de shack toen extern gemonteerd. Dit keer wou ik het monteren in de spannings verdeler. Eerst probeerde ik het te solderen rechstreeks op de verbindingsdraden, maar er kwam te veel mechanische spanning op en de print ging dwars doormidden. PE1BVQ zag het dingetje bij zijn bezoek en had het idee dat bij 20A het apparaatje wel eens heet zou kunnen worden en dus koeling nodig had. Heb het dus nu maar op de bodem gemonteerd en dan toch met draden. Wel alles gesoldeerd uiteraard en in- en uitgang ontkoppeld met condensatoren voor de zekerheid. Als extra veiligheid komt er nog een 20A zekering in de + tussen. Omdat ik zelfs beveiligingen niet vertrouw heb ik nog maar even nagemeten of het allemaal naar behoren werkt. Van de test heb ik een filmpje gemaakt en ja het werkt dus.

Langzamerhand komen de technische dingen ook voor elkaar in de nieuwe radioshack.

4 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, die verf klussen is vaak een noodzakelijk kwaad. Maar je shack komt toch aardig mooi in orde zo. Ziet flitsend uit. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja verven komt niet zoveel van op het moment. Het weer valt tegen en het is 's avonds te vroeg donker. Beetje meer tijd voor de shack. Binnenkort klaar hoop ik.
73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,
Goed idee om die zware voeding op zwenkwieltjes te zetten. Je kunt er nu alle kanten mee op, altijd handig.
Mooi dat die spanningsbeveiligers goed werken en ze hebben niet voor niets een dikke alum. onderplaat, dus je doet er goed aan deze op een koelplaat te monteren. Vergeet niet e.v.t. koelpasta er tussen te doen, dat geeft betere warmteoverdracht/geleiding.
Succes met de verder afbouw van je shack.
Goed weekend, 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, maar eh....die koelpasta was toch een defect? Of niet? ;-) Haha, ja dat is nog wel een goed idee. Ik zal eens in de gaten houden hoe warm het ding word bij vol vermogen.
20A ga ik denk ik toch niet halen, ik zit in FM/AM nooit met vol vermogen. In SSB zijn het alleen pieken. Ik doe mijn best om de shack voor de CQWW SSB operationeel te hebben. 73, Bas