Saturday, January 11, 2014

Digital mode only QRP < 5W

When viewing the last update on the QSL galery from 2E0HTS Simon I found the eQSL from Hans PE1BVQ. I like the sentence on the card that Hans is working digimode QRP only. I think that is a very noble thought and decided I'll try to do digimode QRP 5W or lower only at least for 2014 that includes RTTY. The first digital QSO of this year made on 40m JT65 with RV9WF with 5W from the FT817. I tried 80m this morning and made a lot of QRP CQ till my little harmonic came upstairs to play and distract me ;-).I had a little luck catching W4UEF on JT9, my report was -20dB and that's were JT9 is made for.

Meanwhile when not on JT I was WSPRing. The results: 17m 2 new DXCC Switzerland and Ukraine, 12m 3 new DXCC Kyrgyztan, Israel and Denmark. EX1UN/1 is difficult to find on the internet I don't know why. But if it is a legal callsign it would be a ATNO nr. 69.


Toen ik de laatste update van d QSL gallery van 2E0HTS Simon bekeek zag ik daar de eQSL van PE1BVQ. Ik vind de zin dat hij digimodes alleen op 5W en minder werkt geweldig. Ik denk dat het een nobele gedachte is en heb besloten om te proberen digimode ook QRP te doen tenminste voor 2014 en dat is inclusief RTTY. Het eerste digitale QSO dit jaar was op 40m JT65 met RV9WF uiteraard met 5W van de FT817. Ik besloot wat 80m te doen vamorgen en maakte veel QRP CQ tot mijn dochter naar boven kwam om met me te spelen en me af te leiden ;-). Ik had een beetje geluk dat ik W4UEF werkte op JT9, mijn rapport was -20dB en dat is waar JT9 voor gemaakt is.

Ondertussen als ik niet op JT zat had ik de radio op WSPR staan. Resultaat op 17m 2 nieuwe DXCC Zwitserland en Ukraïne, 12m 3 nieuwe DXCC Kyrgistan, Israël en Denmark. EX1UN/1 is moeilijk te vinden op internet. Als het een legale call is dan zou het mijn 69ste DXCC zijn op WSPR.


7 comments:

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, je boft met zo'n lieve dochter. Fijn dat ze zo'n lieve papa heeft. 73, Bert

Bert, PA1B said...

Hello Bas, why use 5 watts, when you can do with less in many QSO's. ;-) 73, Bert

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik denk dat 1 watt genoeg is voor alle digitale modes. Leuk als standaard output voor 2014, zien wat we daar mee kunnen werken. Ik zie dat je nog een oude WSJT-X versie gebruikt. Er zijn alweer nieuwere updates. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Bedankt Bert, volgens mij denkt mijn dochter er net zo over ;-).

Ja ik weet het, QRPp gaat nog verder. Ik wil het eerst eens met 5W proberen...

73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja ik las het net. Ik zal WSJT-X eens updaten :-). Ik ben erg benieuwd of die 1W een succes word. Het is in ieder geval wel een grotere uitdaging dan 5W.

73, Bas

Hans said...

Hallo Bas. leuk man, dat je het ook met digimodes QRP gaat proberen. Je zult merken dat dat veel meer voldoening geeft dan met hoge vermogens. En ook prettig voor de medegebruikers die minder storing krijgen.
Thuis werk ik in SSB tegenwoordig ook met max 5W. En dat gaat hardstikke leuk en is echt kicken als je een ver station heb kunnen werken.
Veel succes. 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, zo is het maar net. Ik werk mobiel ook met 5W en ondanks de beperkte tijd gaat het nog best. Maar merk dat het met wat meer vermogen vaak toch wat makkelijker gaat. Misschien dat ik ooit nog eens een pure QRPer word ;-) 73, Bas