Tuesday, February 18, 2014

Storm damage again and a surprise package arrives

Surprise package
Saturday morning I was up early. I saw some interesting DX spotted on 30m and thought to try for it. Unfortenately I didn't get the SWR right with the horizontal loop connected. Strange...so I took a look outside and saw that the wire was broken just beside the feedpoint. No problem! I still have my vertical and tried on that one and it resulted in a QRP 5W contact with VK7TR from Tasmania. A distance of about 17000 Km or 23000 Km if it was a longpath QSO, something you never know using a vertical. Luckely the weather was sunny that morning, only the wind was still turbulent. I fixed the horizontal loop again in about 15 minutes and hope it holds till the end of March. While I was busy with fixing the antenna my XYL came to me with a package she just received from the postman at the front door. I immidiatly saw it came from PE1BVQ Hans my most loyal blog reader. Inside was a 3 band (40,20,10m) homemade endfed. Wow! Hans wanted to make one for himself to use for /P operation and thought to make a second one for me. Thanks very much Hans. So I really have to test it one of these days, I'm shure I'll have a lot of fun with it.
Sundaymorning I took a look outside the window, this time one of the vertical antenna radials was broken. The antenna was lowered quickly before more damage would happen. All 3 radials were replaced this morning so the vertical is radiating again.
New radial feedpoint
Zaterdagmorgen was ik vroeg uit bed. Ik zag wat leuke DX gespot op 30m en dacht daar maar eens te gaan kijken. Helaas kreeg ik de SWR van de horizontale loop niet goed getuned. Vreemd....dus maar eens naar buiten gekeken en helaas bleek de draad van de loop net naast het voedingspunt geknapt te zijn. Geen probleem! Ik heb nog steeds mijn verticale antenne en probeerde die maar. Dat resulteerde in een QSO met VK7TR uit Tasmanië. Ik gebruikte 5W en de mode JT65A. Een afstand van 17000 Km of via het lange pad 23000 Km, iets wat je nooit weet als je met een rondstralende antenne werkt. Gelukkig was het zonnig zaterdagmorgen alleen de wind was nog niet gaan liggen, de loop antenne was binnen een kwartier weer klaar. Net toen ik bijna klaar was kwam mijn vrouw er aan met een pakje dat ze net aangenomen had bij de voordeur. Ik zag direct dat het van Hans PE1BVQ kwam, mijn meest loyale blog lezer. In het pakje zat een zelf gebouwde 3 band (40,20,10m) endfed. Wow! Hans maakte er 1 voor zichzelf voor /P werk en dacht er ook gelijk maar 1 voor mij te maken. Hartstikke bedankt Hans. Nu moet ik deze antenne zo snel mogelijk testen natuurlijk, ik denk dat ik er nog een hoop plezier aan ga beleven. Zondagmorgen keek ik uit het raam, dit keer was er een radiaal geknapt van de verticale antenne. Ik heb de antenne maar snel laten zakken om meer schade te voorkomen. Vanmorgen had ik nog even tijd om alle drie de radialen te vervangen voor iets dikker draad. De antenne kan weer stralen...

2 comments:

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, mooi zeg, Tasmanië met 5W. Zo'n verticaal straalt goed horizontaal af en is dus prima voor DX.
Verder veel plezier met het testen van de nieuwe endfed. 73, Bert

VE9KK said...

Good evening Bas, it's great when you can find the problem with an antenna very fast and fix it just as fast. Sometimes antenna issues can cause you to go batty! We don't get Saturday mail delivery here anymore……for as long as I can remember. The antenna in the mail would had been a very nice surprise for sure.
Mike