Sunday, August 17, 2014

ILLW fun

Cape Schanck Lighthouse, Australia, VK3EMF
Old lighthouse Borkum
You could have a lot of fun this weekend chasing lighthouses & ships. It was the International Lighthouse and Lightship weekend 2014. In the end I worked 20 stations, 19 lighthouses and 1 lightship. Since I live at the coast I had a QSO with Borkum Isl. old lighthouse and Knock lighthouse in Emden, both in Germany but almost in visible sight of my antenna. The contrast between these 2 German lighthouses is huge, a very old classic lighthouse and a ultramodern design lighthouse that looks futuristic.


Knock lighthouse, Emden
I had a lot of fun searching the internet for nice photos from the worked lighthouses and made a small collage. It is nice to see what kind of buildings are made as lighthouses all over the world. For instance the lighthouse in Slovenia seems to a be church also. Not that I am a lighthouse fanatic, but it was fun anyway.







Cape Madonna lighthouse, Piran,
Slovenia, S51LGT
Je kon dit weekend veel plezier beleven op de radio op jacht naar stations bij vuurtorens en lichtschepen. Het was het internationale vuurtoren en lichtschip 2014 weekend. Ik werkte 20 station waarvan 19 vuurtorens en 1 lichtschip. Omdat ik aan de kust woon kon ik vrij gemakkelijk met het station bij de oude vuurtoren van Borkum werken en de vuurtoren Knock van Emden. Beide stations liggen zo een beetje in het gezichtsveld van mijn antenne.

Het contrast tussen deze Duitse vuurtorens is enorm overigens, de ene
Lange Nelle lighthouse, Oostende,
Belgium, ON4OS
een klassieke oude vuurtoren de andere een ultramodern design dat er futuristisch uitziet. Ik had veel plezier in het zoeken naar foto's van de vuurtorens die ik werkte en heb er een kleine collage van gemaakt. Het is leuk om te zien wat voor gebouwen er in andere landen als vuurtoren aangemerkt worden. De vuurtoren in Slovenia bijvoorbeeld schijnt ook een kerk te zijn. Niet dat ik een fanatiek vuurtoren liefhebber ben, maar ik had er wel veel plezier in om ze te werken en het was ook erg interessant.





6 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, heb jij die stations gewerkt? Helaas niet mee kunnen doen. Schoonouders op visite gehad en puber kinderen met aanhang in huis maakt amateur radio in het weekend onmogelijk. 73 Paul

Hans said...

Hallo Bas, nou mooie verbindingen man!
Twee maal VK en WP is toch prachtige DX. En de rest natuurlijk ook. Helaas had ik ook familiare verplichtingen waardoor er van de radiohobby weinig tot niets van terecht kwam. Overigens leuk dat je dat helemaal uitzoekt. Daardoor maak je de hobby nog spannender. 73 Hans, PE1BVQ

Tjeerd, PA3GNZ said...

Leuk resultaat Bas.

Dit naar niet in Noordwijk gezeten maar thuis wat dingen gedaan.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, dit lijstje is inderdaad mijn log van stations die ik gewerkt heb. Gelukkig voor jou zal de (school)vakantie straks weer voorbij zijn en heb je misschien weer wat meer tijd voor de radio. Maar in het weekend zal voorlopig nog wel een probleem zijn. Overigens heb ik ook zo mijn verplichtingen in het weekend. Ik heb deze stations dan ook niet overdag gewerkt maar ben om 6 uur al opgestaan zodat ik een uurtje radio kon doen.Daarna pas in de avond rond 9 uur weer een uurtje. Zo doe ik het dan maar een beetje. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, dat uitzoeken is ook leuk en was ik gelijk al van plan. Ik werkte eigenlijk meer stations dan ik van te voren had gedacht. Die 2 uit VK waren niet gemakkelijk maar het is gelukt! Wat betreft de familie verplichtingen die hebben we allemaal. Het is op het moment een kwestie van vroeg opstaan en dan de kansen pakken. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Tjeerd, had al een reactie van je verwacht als vuurtoren liefhebber. Ook wel een beetje voor jou geschreven dit stukje ;-). Hoop dat je het leuk vond. 73, Bas