Monday, June 22, 2015

6m ES

Have been on 6m almost exclusively last week. And made a lot of QSOs there. Most of them on SSB, a few on CW and JT65A. One new DXCC TK4LS Corsica Isl. Today is the longest day of the year. ES was really nice and brought me 4 new DXCC on WSPR. Stations from Norway, Balearic Isl., France and Switzerland heard my 1W signal.

6m propagation between Europe, Africa, South America and USA has been spotted on the clusters yesterday. However I didn't hear anything here. Could be the antenna of course, it still is my W2000 vertical on 6m height not really suitable for DX. But though I had some DX to EA8CSG/P (Canary Isl.), 9H5G (Malta) today. If you call that DX anyway...


7 comments:

Tjeerd, PA3GNZ said...

Ik heb afgelopen week ook enkele qso's gemaakt met mijn FT-847. Antenne, de 2 x 7,5 meter dipool op het balkon.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

Hallo Tjeerd, dat is toch mooi. Je hebt een knap groot balkon als je 2x 7,5m draad kan wegspannen. Lijkt me wel wat lang voor 6m? 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas, even wat testjes uitgevoerd maar schijnbaar worden mijn berichten nu wel gepubliceerd.
Zo te zien gaat het lekker met 6 meter en wordt het tijd dat hier het weer en mijn lichaam opklaart, dan kan ik mijn X300 vervangen door de V2000. Daar kan ik ook leuk op 6m mee werken al is die natuurlijk niet te vergelijken met jouw 6m antenne.
Ach, als we er maar plezier aan beleven. Good DX on 6! 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ja als je lichaam niet mee werkt dan geeft dat wel zo z'n beperkingen. Als ik wat dichter bij je in de buurt zou wonen zou ik je helpen. Wat betreft de berichten, ik heb nog even in de configuratie gekeken maar kan nergens vinden dat ik jou geblokkeerd zou hebben. Misschien ligt het probleem bij google, zou me niks verbazen. Overigens werk ik nog steeds met de W2000! Een V2000 clone. Kan me toch niet voorstellen dat het ding beter zou werken? Ik denk dat het meer de lokatie is. Ik zit naar zuid en noord behoorlijk vrij, geen obstakels. Het gekke is dat ik vaak de stations nog eerder werk dan de buurtstations hier die met 4 elements beams werken. Het voordeel van een rondstralende antenne is natuurlijk wel dat je alle richtingen snel uit kan werken. Want condities op 6m veranderen razendsnel. Dus een richtantenne draaien kost vaak teveel tijd...Daarnaast vraag ik me het nut van een richtantenne af met ES condities. Op DX kan ik me er nog wat van voorstellen. 73, Bas

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, dedagen worden al weer korter. Hi. Succes op zes. 73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Absoluut Bert, en ik was een beetje in de war met de dagen. De 21ste was natuurlijk de langste dag. Maar de ES condities zijn nog niet over, er is nog heel wat mogelijk komende maand. 73, Bas

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, ik heb (had) veel plezier met de inverted V. Die is rondom gevoelig. Ik ben blij dat ik de antenne niet hof in te stellen. 73, Bert