Sunday, July 19, 2009

QSL administratie, uitslag PACC 2009

Na een grote QSL stapel verwerkt te hebben zowel via post, LOTW en eQSL, eindelijk weer eens tijd voor een schrijven op het blog. Als je radioamateur bent en je wilt het een beetje serieus aanpakken mag je tegenwoordig wel sterk administratief onderlegd zijn. Het vergt nog al wat om alle QSL te verwerken. Vooral als je net als ik regelmatig aan contesten meedoet. De ervaring is dat ongeveer 15% van de radioamateurs serieus aan QSL doet. Dat is op de 1000 contacten wel 150 QSL. Waarvan dan ook nog een aantal direct. Directe QSL vind ik zelf altijd het leukst. Het heeft wel wat zo een envelop op de deurmat, aan de postzegels is al te zien wat het zal zijn. Zo snel mogelijk de envelop openritsen...

En dan weer een nieuwe DXCC bevestigd zien. Zo kreeg ik de QSL kaart van een 30m QSO met Kenia, de operator kwam uit Duitsland dus de QSL ook. Ik had de QSL binnen een week binnen, erg snel, meestal duurt het wel iets langer. QSL via QSL bureau kan soms wel 5 tot 10 jaar duren. Daarom vind ik QSL via eQSL zo ideaal. De QSL is er soms al 5 minuten na het QSO. LOTW is ook zo een ideaal ding, maar grafisch gezien vind ik het waardeloos.


Afgelopen maand is ook de uitslag van de PACC contest gepubliceerd. De 17e plek gehaald in de low power klasse. Niet slecht gezien de antennes die ik gebruikte. Het is alweer de 3e keer dat ik meedoe. Jammergenoeg zijn er wel wat discussies ontstaan over de afelopen PACC. Hier en daar word hoog vermogen gebruikt terwijl ze in de klasse low power (100W max.) in de lijst staan. Had me nog een aantal plaatsen kunnen schelen. Maar ja, wat doe je er aan. Het gebeurd in alle sporten, bij wielrennen heet het doping. Bij amateurradio hebben we er nog geen woord voor? Onsportief is het wel. Ik vraag me ook wel af of het soms een fout is bij het verwerken van het log. Ik heb het zelf ook al eens gemerkt dat ik in de multi-operator klasse word ingedeeld, of dat er een klasse assisted is (dx cluster ondersteuning) maar dat operators gewoon in de non-assisted klasse worden ingedeeld. Overigens vind ik dat zo een klasse uit de tijd is. Er is volgens mij geen radioamateur meer die zonder DX cluster werkt. Althans misschien 1% nog. Voor die 1% hoef je toch geen non-assisted klasse meer te hebben lijkt mij. Maar ja, dan krijg ik straks te horen dat de meeste radioamateurs toch QRO (met lineaire versterker) werken, waarom zou er dan nog een klasse QRP of low-power zijn...wie het weet mag het zeggen.



3 comments:

PD7BZ said...

Hoi Bas,
Gefeliciteerd met je 17de plek bij de PACC.Zoals je al zei,het is een grote prestatie als je kijkt wat voor antenne's je hebt kunnen gebruiken.
Maar vaak zijn het niet de antenne's of vermogens die het hem doen,maar de operator zelf.Je bent al zo lang bezig met DXen,dus krijg je op den duur wel een soort van "fingerspitzelgefuhl".
Weten waar wat zou kunnen zitten en hoe te benaderen.

Helaas worden regels vaak gebroken,ook wat vermogens aangaat.Er zijn in de Novice kring ook zat die een leuke amplifier hebben staan...
Maar dan is het ook wie sportief wil zijn of niet.In de Novice word vaak 100W gebruikt,maar verschil van 100W en 25W is niet erg groot.
Wel het verschil van 25W naar 800W of meer.
Hier is toch weinig aan te doen en is iets waar we mee moeten leren leven.

Groetjes eerst en hoor je snel weer op de band.
73's

Bernard

PE4BAS, Bas said...

Hoi Bernard, bedankt voor je reactie. Wat steekt is dat een aantal calls boven de 17e plaats zelf zeiden tijdens de contest met wat meer (400W) vermogen te werken. Dan is het absoluut onsportief dat ze zich aanmelden voor de low-pwr klasse. Verder maakt het me niet uit, want ik deed mee voor mezelf. Het was een leuke contest en ik heb er van genoten. Zag dat jij ook een prima plaats had gehaald, en bij de N klasse geld hetzelfde probleem. Degene die nr. 1 staat werkte niet met 25W dat is zeker...

Bas PE4BAS

PD7BZ said...

Hoi Bas,
Denk dat er zat Novice meer vermogen hebben dan wat mag.Natuurlijk zijn de meeste TRX 100W.Ook ik gebruik regelmatig 100W,daar kom ik wel voor uit.
Maar zoals ik al eerder zei,is het verschil tussen 25W en 100W niet groot.Scheeld 6db dus 1s-punt.
Maar er zijn genoeg die meer hebben,misschien wel tot of over 1KW.

Ik klaag ook verder niet en vind de PACC een leuke contest.Alleen zou het leuker zijn als ze de opzet gingen veranderen.Nu is het dat iedereen alleen ons moet werken.Betere opzet zal zijn,net zoals in meerdere contesten,dat PA stations meer punten waard zijn en ook als multiplier telt.En dan dat iedereen elkaar kan/mag werken en een QSO telt voor 1 punt.Dan heb je zeker meer animo voor de contest.Vergelijk de PACC maar eens met andere contesten waar ze die regel wel hebben.Maar wij zijn maar gebruikers he en hebben er niks over in te brengen.

Kreeg vandaag het vaantje binnen via de post,samen met een gekreukelde certifikaat van de IARU 2008.Staat verder geen stand op,alleen vermelding dat ik 75 Multipiers had.Zat nu in 2009 daar boven :)