Thursday, February 4, 2010

80m sked met PC4T

Gisterenavond eindelijk een sked op 80m met Paul PC4T weten te maken. Dit keer ging het na een moeizame start maar met veel doorzettingsvermogen eindelijk goed. Omdat ik dacht dat we op JT65A de meeste kans zouden maken hadden we afgesproken op de JT65 frequentie 3576 KHz. Helaas was die frequentie zo overvol dat de meeste decodes zo ie zo al helemaal de mist in gingen. Dit is dan ook gelijk een groot nadeel van de JT65 mode, omdat op bepaalde vaste tijden zend/ontvangt zie je niet altijd of je dubbel zit met andere stations die toevallig net ook in het zelfde tijdstip zitten. Paul, PC4T suggereerde dan maar op PSK31 te proberen. Ondertussen hielden we e-mail contact. Maar helaas, ik kon nog geen signaal nemen. Paul bleef ondertussen maar CQ roepen en ik maakte ondertussen nog een QSO met engeland. Net toen ik een e-mail wou schrijven dat het niet ging lukken zag ik een erg sterk signaal vlak naast de afgesproken frequentie, toch maar op geklikt en ja hoor het was Paul. Zo sterk dat zelfs met vermogens onder de 1W het signaal nog perfekt te nemen was. Eindelijk is het dan toch gelukt een QSO te maken. De screendump komt misschien een beetje vreemd over, Paul was niet de enige op de frequentie, maar ik maak gebruik van een smal CW filter.

Om nog even terug te komen op JT65, na een CQ roep met een DF van -901 kreeg ik klachten dat ik teveel spiegels had(zie de screendump van G8IHT). Vreemd, want het vermogen was maar 10W en de ALC meter kwam echt niet los. Het commentaar was dat ik teveel zou inmoduleren, maar de input stond bijna dicht. Ik heb geen verklaring voor dit probleem, behalve dan dat ik dezelfde klacht wel eens op PSK31 gehad heb als ik laag in de waterfall CQ gaf. Blijkbaar heeft de Icom 706 problemen met lage tonen en worden die op 1 of andere manier vervormd, dit zal dan wel uiteindelijk die bijprodukten geven. Het is wel zo dat als ik de audio input niet verander en ik heb 25W bij bijv. 1000Hz ik maar 4W overhoud bij bijv. 300Hz. Als iemand hier een betere verklaring voor heeft hoor ik het graag. Ik zal me nu maar niet buiten een DF van +/- 500 begeven om het probleem te voorkomen.

I finally had a sked with Paul PC4T on 80m last night. First attempt went very difficult but we succeeded after a lot of effort.
We first tried on the JT65A frequency 3576 KHz but it was so crowded there that Paul's signal was covered by 3 different other signals, none of them were decoded. That's one of the disadvantages of this JT65A mode because you rtx in time slots it could be you're in the same time slot as someone else on the same or nearby frequency disturbing signals without notice. Anyway, after a few attempts we decided to try on PSK31. At first I could not see any trace from Paul, he did continue calling CQ and I made a QSO with the UK at the same time. Then, just when I wanted to write an e-mail that nothing was going to happen, I noticed a very strong signal just besides the frequency I was on. I clicked on it and yes, it was PC4T. Actually the signal was so strong that we even could see each other with a power of below 1W. The screendump is a little weird, Paul was not the only station but I use a very small CW filter.

Well, about JT65A again, I got complaints from several stations that I was transmitting mirror signals when I made a CQ at a DF of -901 (see screendump send by G8IHT). I was suggested I overdriven the modulation. But after checking the ALC meter was not moving and I had only 10W output. I don't know what is causing it but remember I had similar complains in the past with PSK31 when transmitting on the lower end of the waterfall. It seems that the modulation of the Icom 706 is distorted when audio signals are too low in frequency. And that would probabely cause the mirror signal after amplification. I noticed that when I do not alter the audio input I got for example 4W on 300Hz and 25W on 1000Hz. If there is an better explanation I would like to know? So far I will stay between a DF of +/- 500 to avoid this problem.

2 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik vind JT65A wel erg omslachtig om een verbinding te maken. Ik kan ook niet zeggen dat ik veel verder kom (afstand) met JT65A. Ik maak dezelfde afstanden ook met PSK31 en CW. Ik had gehoopt dat JT65 een beetje overeen kwam als WSPR qua gevoeligheid. Om met QRP grote afstanden te overbruggen, maar dat valt wat tegen. Idd was je signaal wat breed, dat kun je ook zien op de screenshot die ik heb gemaakt. Er zit wat distortion op. Misschien komt het dat je wat op eind van de band zit. Met PSK heb ik gemerkt dat ik het mooiste signaal heb op 1000 Hz. In de waterfall zet ik hem op 1000 Hz en tune met de hand het station daarop in. Ik gebruik met Fldigi de PSK browser zodat ik de hele band kan overzien wat en wie er werkt en wie CQ roept. In HRD is dat toch de super browser? Heet dat niet zo? Afijn, een prettig weekend, 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, bedankt voor je reaktie. Ik geloof wel in de capaciteiten van JT65, maar met zoveel stations op zo een klein stukje band werkt het gewoon niet. Ik heb laatst wel een keer met een ON station gewerkt die ik niet kon zien in de waterfall en op audio ook niet hoorde. Maar de decodes waren perfekt! M.a.w. je hebt wel een erg rustige frequentie nodig zonder al te veel ruis. 80m is daarvoor niet echt geschikt. WSPR is ook veel smalbandiger heb ik het idee, ik hoop dat K1JT daar nog eens een soort QSO mode voor maakt. Ach, wat nu mogelijk is had men 10 jaar geleden ook niet gedacht. Dus hoe zal het zijn in 2020? Inderdaad het mooiste signaal geeft mij radio ook rond 1000Hz. Midden in de waterfall. Denk dat het beter is om inderdaad net zo als jou de radio gewoon te tunen. Ik heb de superbrowser altijd draaien, maar kijk er weinig naar. Ik wil altijd alles lezen, en dat gaat met 15 stations tegelijk erg moeilijk. 73 Bas