Sunday, October 17, 2010

Another aspect of the HAMradio hobby


Something different from sitting in front of a radio the whole day an have fun anyway. This afternoon I visited PD1T Dick. Dick is a HAMradio operator from the neighbourhood actually but never met him on the radio, we know each other from club evenings. Dick had some problems to configure HRD and wanted to step over to HRD 5. He asked for my help several times, but when Anneli was born I had no time to help him out. Now Anneli is growing I had some spare time to visit him to see what I could do. Well, as soon as we were in his great shack I almost immidiatly saw the problem. The videocard was configured 8 bits instead of 16 or 32 bits. The strange thing was that as soon as we closed HRD the problem was solved. The secret was that the videocard had to be configured separately for every program. A windows configuration problem?? Well we solved the problem and the installation and configuration of HRD 5 was very easy. After that we tried to make a QSO between his and my (remote!) station, but unfortenatly he could only see my signal (PSK31) I didn't see his on both 20m and 10m. Though his output power was twice my output! With 2 screens it was also easy to compare signals. We concluded there was a lot more noise on his QTH probabely because his antennas are in between a lot of buildings and below all roofs.
Anyway, it was a lot of fun to look around at another amateurradio station helping a fellow HAM out, that's another aspect of the HAM radio hobby. 


Iets anders dan de hele dag voor de radio hangen en toch plezier aan de hobby beleven. Vanmiddag heb ik een bezoek gebracht aan PD1T Dick. Dick is eigenlijk ook een amateur uit de buurt, maar ik heb hem eigenlijk nog nooit gesproken. We kennen elkaar eigenlijk alleen van de clubavonden. Dick had wat problemen met de instellingen van HRD en hij zou graag overstappen op HRD 5. Nou had hij me al een paar keer gevraagd of ik eens zou kunnen kijken, maar ondertussen werd Anneli geboren en had ik geen tijd meer om ergens heen te gaan. Nu Anneli wat groter is heb ik wat tijd vrij kunnen maken en eindelijk kon ik Dick helpen, toen ik Dick zijn  geweldig mooie shack binnenkwam zag ik al vrij snel wat het probleem was. De instelling van zijn videokaart klopte niet, deze stond op 8 bits. Gek genoeg stond hij weer op 32 bits na afsluiten van HRD. Het geheim zit denk ik er in dat de videokaart per programma ingesteld kan worden. Ergens een configuratiefoutje? In iedergeval was het probleem snel opgelost en ook het installleren van HRD 5 ging zeer voorspoedig. Daarna hebben we nog even gekeken of een verbinding tussen hem en mij (remote!) mogelijk. Gek genoeg zag Dick mij wel op PSK31 maar ik hem niet, terwijl zijn vermogen 2x zo hoog was op zowel 20m als 10m. Verder viel het ons op dat zijn ruisniveau erg veel hoger was, dit was met 2 beeldschermen mooi te vergelijken. Dit komt natuurlijk omdat Dick z'n antennes in een woonwijk en lager dan het huis staan. Leuk om eens bij een collega zendamateur in de shack te zitten en diverse dingen te vergelijken. Een heel ander aspect van de hobby...

1 comment:

VE9KK said...

Bas that's what we are here for to help each other. It's all about taking the time.