Friday, June 29, 2012

Pioneering WSPR at 6m

It was unbelievable hot weather yesterday and a forecast for thunderstorm. Usually at those moments it is excellent 6m time. I don't have much time to hobby lately but can manage some WSPR now and then. WSPR on 6m seems not too populair yet as PA0O wrotes in his blog. But I received at least one pioneering USA station KA1MDA with 5W. He didn't receive my 1W signal yet. But it doesn't matter, as I don't have a super 6m setup with just my W2000 on 5m above the ground. I think receiving this is already remarkable.


Het was gisteren erg warm en plakkerig en de voorspelling was onweer, uiteindelijk hebben we hier niets gehad. Meestal is het dan 6m tijd, super propagatie. Nu heb ik niet zo veel tijd voor de hobby, maar een beetje WSPR lukt altijd wel. WSPR op 6m schijnt nog niet erg populair te zijn zoals PA0O als schreef in zijn blog. Maar toch hoorde ik met WSPR een pionier uit de USA de KA1MDA met 5W. Hij ontving mijn 1W signaal nog niet. Maar dat maakt niet uit, gezien mijn beperkte antenne setup de W2000 op 5m hoogte is het ontvangen van een WSPR signaal over die afstand toch al een mijlpaal denk ik.



9 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, USA gemist ivm losgekoppelde coax kabels (onweer) dat is nou jammer. Want op zoiets wachten we natuurlijk. Vandaag lijkt het 6 m weer goede Es te zijn. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, wij hebben het geluk in het deel van het land te wonen waar haast nooit onweer is. Onweer is mooi om te zien, maar je moet er geen problemen mee krijgen. Zal vanavond weer een poging doen op 6m. Hopelijk zet de blog post van mij en Jaap meer mensen aan tot WSPRen op 6. 73, Bas

Earthquakedetector Appingedam said...

Wow bas, bijna 6000 km op 6 meter ? Ik dacht dat het bij 3000 op hield. Ik zal ook eens zien of WSPR wil met m'n Alinco DX70. Volgende week eens testen.

PE4BAS, Bas said...

Peter, ik denk dat het alleen nog een kwestie van tijd is voordat de eerste spot uit VK word gemeld in Europa. Zou me niets verbazen. Ik denk dat ik het ook wel gered had naar de USA met 1W als ik de beam in een mast had richting noordwest. 73, Bas

Unknown said...

I have been WSPRing on 6m with not much to show for it. I go back to 10m until the skip seems strong enough to give 6 another try.

PE4BAS, Bas said...

Most of the time I check the phone frequencies on 6 to check for activity before switching to WSPR. So I can see what to expect. But even without good propagation WSPR picks up signals you don't even hear or see in the waterfall. BTW I received your signal on 10m on 20-June, not bad! 73, Bas

Unknown said...

Yes, I saw the two-way spot. It should be possible on 6 too but at the moment there isn't a trace of a signal.

Julian, G4ILO

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, de stations die met WSPR luisteren of zenden, zullen langer actief zijn dan stations in CW of SSB. Dus dan is het wachten op de conditie's.
Heb jij ook een Pioneer gebouwd? Ik zal een jaar of elf geweest zijn toen ik hem bouwde. Ik heb een week of wat geleden, speciaal voor Sprat een artikel geschreven over verzwakkers voor de FT-817. Na het maken van een projectie tekening van de lay-out, kreek ik een "flash back" van een tekening in de handleiding van mijn Philips Pioneer II. Grappig, want een zeer korte zoektocht op internet, bracht mij ongeveer 48 jaar later, bij de handleiding. hi
73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, ik heb geen Pionier radio gebouwd maar mijn vader wel. Dat was ook z'n enige uitstapje in de radiowereld. Ik ken "sprat" niet? Kun je daar wat meer over vertellen? 73, Bas