Wednesday, August 29, 2012

Antenna perils & radio mornings

I visited Foppe PD0FF last week in my lunchbreak as I do sometimes to help him out with some technical things. This time he asked my for a solution to tighten the director and reflector of his FB33 to the boom so they won't turn on it. I couldn't tell him without checking the antenna myself so I did. I quickly found a solution telling him to remove the tubes, drill a hole in the center of the bracket and use a screw to attach it to the boom. Drill a hole in the center of the tubing so it would fit over the head of the screw and attach both radials to the boom again. So he did, and till now it seems to work. I did advise him as well to exchange the two bare copper wires he used to attach the dipole to the balun for isolated wire with connectors sealed and waterproof for a good connection. Since he told me that his 3 band dipole did a better job than this FB33 I wonder if that has something to do with this. Time will learn.


Last weekend my QRP or harmonic Anneli spend some days and nights at grandma's. So we had our hands free for things we were not able to do normally. Actually it was my chance to do some radio. I was able to work VI4WIP50 SES station from Australia and RV6ALI/P from Krupinina Isl, black sea, EU-185 at Saturdaymorning. I spend a hour just listening to phone on the bands, great to be in front of the radio again just tuning and searching for DX. At Sundaymorning I was up even earlier and worked 51 stations on RTTY in the SCC contest, at first I thought the propagation was very bad. I could hardly hear stations and there were only 3 RTTY stations present on 20m. I also noticed very low noise on 20m, till I discovered the antennaswitch at the tuner was on bypass.....and at the bypass PL connector there was no antenna but.....the dummyload. Best DX after I switched to a real antenna was HI8PLE/7 from the Dominican republic.

Afgelopen week bracht ik even een bezoek aan Foppe PD0FF in de middagpauze zoals ik wel vaker doe. Dit keer vroeg hij mij hulp voor een oplossing voor zijn FB33. De director en de reflector draaien om de boom en vaster zetten helpt niks. Ik kon er geen voorstelling van maken om hem zo een advies te geven dus maar zelf even gekeken. Ik vond een redelijk snelle oplossing. De radialen van de houder halen en een de houder op de boom vastzetten met een parker zodat deze niet meer kan draaien. Om de radiaal weer te laten passen op de houder een gat hier in boren zodat hij over de kop van de parker past. Foppe heeft het uitegevoerd en nu maar afwachten of het probleem verholpen is. Het viel mij direct op dat hij de balun met 2 dunne koperdraadjes slordig had aangesloten op de dipool. Het bleek volgens hem dat deze FB33 slechter was dan zijn vorige antenne een driebands dipool. Ik kan me dat niet voorstellen, immers de FB33 zou moeten versterken, maar na het zien van deze aansluiting wil ik het ook wel geloven. Dus snel even wat dikkere kabeltjes gemaakt met fatsoenlijke connectors die waterdicht aangesloten werden door Foppe na natuurlijk het reinigen van de aansluitingen.

Afgelopen weekend was onze QRP Anneli aan het logeren bij Oma. Dat gaf ons wat tijd om dingen te doen die we anders niet kunnen doen. Ik zag mijn kans schoon om in de ochtend nog even voor de radio te gaan zitten. Ik heb eigenlijk een uur lang alleen zitten luisteren naar diverse banden, tjonge dat was een tijd geleden. Uiteindelijk werkte ik nog VK4WIP50 vanuit Australië en RV6ALI/P vanuit Krupinina Eiland, zwarte zee, EU185. Zondagmorgen zat ik zelfs nog wat vroeger voor de radio en maakte zowaar nog even 51 QSO's in de SCC RTTY contest. In de eerste 10 minuten had ik zoiets van tjonge wat een slechte condities, er waren maar een paar stations op 20m te horen en op RTTY waren er maar 3. Het viel me ook op dat er weinig ruis en storing was op de band. Totdat ik merkte dat de antenneschakelaar op bypass stond.....en op de bypass aansluiting zat....een dummyload. Beste DX nadat ik de schakelaar op de juiste stand had gezet met daar aan een echte antenne was HI8PLE/7 vanuit de Dominicaanse republiek.


4 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, dat zijn mooie verbindigen. Ja, zelfs met een dummyload zijn nog qso's te maken ;-) Ik heb ook een keer gehad dat ik de antenne schakelaar was vergeten om te zetten. Toen dacht ik ook dat er slechte condities waren. Toch kon ik nog wel een enkele stations horen. 73 Paul

VE9KK said...

Good morning Bas, I too have in the past tried to make some dummy load contacts and it really does not work very well..:).

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja een paar leuke DXjes. Altijd genieten zo. Ik heb nog nooit een QSO met dummyload gemaakt, maar ontvangen gaat nog heel redelijk. Ik ben dus zeker niet de enige. Dit overkomt iedereen wel eens. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hello Mike, I see I'm certainly not the only one. I think most did experienced it at least once. 73, Bas