Sunday, September 15, 2013

Balloonfoxhunt 2013

Well, first of all I want to compliment the organisation of this event. It's not easy to organise a ballonfoxhunt with all kind of technical stuff made just for the hobby. The balloonfoxhunt is a yearly event which I don't want to miss. This time it was their 35th anniversary and they had a special callsign on air, PH35BFH. It was also the first time they used 40m on shortwave to communicate nationally and internationally. I didn't have much time to participate myself as too many other things here are more important then the hobby. But luckely I had the opportunity to quickly erect the 40m inverted-V that I used in last weekend Fieldday. It worked like it should and with my FT-817 I actually broke the pile-up and made the contact. That will say, propagation was decreasing and I'm not shure the operator got my callsign correct. But at least I got part of the conversation on video to proof it. I didn't have time to get my UHF/VHF beam outside like last year and signals on te HT from the beacon and transponder were not strong. I decided to follow the rest of the event via the internet.

Allereerst wil ik de organisatie van dit gebeuren complimenteren. Het is niet makkelijk om een ballonvossenjacht te organiseren met al het technische gebeuren dat gemaakt is door en voor een hobby. De ballonvossenjacht is een jaarlijks gebeuren dat ik eigenlijk niet wil missen. Dit keer was het de 35ste keer dat het plaats vond en te ere daar van was er een speciale call te werken PH35BFH. Het was ook de eerste keer dat ze 40m op de kortegolf gebruikten om nationale en internationale contacten te maken met geïnteresseerden. Helaas had ik zelf niet zoveel tijd om echt mee te doen, er zijn hier te veel andere dingen die veel belangrijker zijn dan de hobby. Maar gelukkig had ik de mogelijkheid om snel de 40m inverted-V die ik vorig weekend in de velddag gebruikt had op te zetten. Het ding werkte weer zoals het moet en ik kon  zowaar de pile-up breken met mijn FT-817 en het contact maken. Of de operator mijn call ook  goed kon nemen uiteindelijk weet ik niet want de condities gingen even tijdelijk naar beneden net toen ik mijn QSO had. Gelukkig heb ik alles opgenomen ter bewijs van. Ik had geen tijd om mijn UHF/VHF beam even neer te zetten zoals vorig jaar. Signalen op de portofoon van het baken en de transponder waren erg zwak. Ik besloot toen de rest maar af en toe te volgen via internet.

5 comments:

Hans said...

Hallo Bas,
Toch mooi dat je op 40m de specialcall heb kunnen werken. Ik heb nog geluisterd via de ballon-transponder of ik je nog kon horen, maar helaas. Ik hoop je volgend jaar wel te horen.
Wel heb ik nog even over de ballon zelf gewerkt met 8 stations waarvan 2 G-stations die aan de Engelse oostkust /p waren Erg leuk maar het was weer een heksenketel. Dankzij mijn eleveerbare richtantennes kon ik er gemakelijk overheen, met een rondstraler was het veel moeilijker hi.
Ook heb ik nog gewerkt met PH35BFH, maar dan op de gemakelijke wijze via PI3UTR.
Groeten, Hans, PE1BVQ

Tjeerd, PA3GNZ said...

Hallo Bas,

Weer een leuk evenement. De ballon kon ik bij de gehele tijd op 2m volgen.
Via PI3UTR een qso met PH35BFH kunnen maken.

Toen ik dat mijn qth Nieuwegein is, bijna onder de repeater, was de operator van slag. Had volgens mij geen idee waar Nieuwegein ligt.

Iets wat mij bij evenementen zoals dit wel vaker opvalt. Operators die je de rest van het jaar nooit hoort.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ja kun je nagaan met QRP en een inv-V de pile up breken. Geluk hebben noemen ze dat. Eigenlijk was het na een paar keer roepen al raak. Betreft het werken over de transponder, tja iemand met sat antenne's zoals jij heeft een groot voordeel. Ik ben absoluut geen VHF/UHF man behalve 6m misschien. Dus moet ik er speciaal antenne's voor gaan neerzetten. Daar had ik dit jaar geen tijd voor. Teveel andere dingen hier rond het huis en dan de kleine meid die aandacht wil. Over een paar jaar gaat het vast wel weer lukken. Mooi dat je nog wat hebt kunnen werken via de transponder. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Tjeerd, ja mij word wel eens gevraagd in de afgelopen jaren of ik de repeater goed kan ontvangen. Ze denken dan dat ik werkelijk op die afstand wat kan horen laat staan werken ;-). Dan moeten er wel condities zijn, want zo lukt het dus niet. 40m vond ik een goede keus. Het viel mij ook op dat er vrij onervaren operators achter de set zaten, misschien kan de organisatie daar nog wat aan tunen volgende keer. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,
Het valt me nog mee dat jij de transponder daar in het hoge noorden nog kon ontvangen op de portospriet. De ballon ging steeds verder zuidwaarts. Volgend jaar blazen we hem wel naar het noorden hi.
En met 5W HF op 40m, nou netjes hoor. Je hebt met je video het bewijs hi.
73 Hans, PE1BVQ