Tuesday, April 1, 2014

USB-Serial converters remotely destroyed, beware!

Just remembered and I have to share it with you all before it is too late! It has been exactly a year ago that something odd happened to me. I was visiting Foppe PD0FF to help him with is Kenwood TS450 and connecting it to the computer via CAT control. It worked but strange enough after lunch it didn't want to connect anymore. The driver was ok and configuring lower speed or fiddeling with DTR and RTS didn't help. Even resetting the computer and radio didn't do any good. Finally we suspect the USB-serial cable was faulty and after a close inspection I saw a strange bubble at the enclosure. After opening it it was clear there was a hole in the chip. Like it was exploded! A couple of days later there was a new cable. When installing this new cable and some updates for HRD I discovered Foppe's computer clock was a year ahead. I did a search on the internet and found some interesting documents which told me that today at around lunch time all USB-serial converters will explode through a external signal via internet. Why? Maybe they want to sell more? Maybe a crazy hacker? Who knows? If you use CAT control with your radio, beware! Better be prepared and disconnect, keep your radio and / or computer off at lunchtime today!

Ik herinner me net iets dat ik nog snel even moet delen voor het te laat is. Het is alweer een jaar geleden dat me iets vreemds overkwam. Ik was bij Foppe PD0FF om hem te helpen met zijn Kenwood TS450 en het besturen via CAT control. Foppe had het werkend maar gek genoeg wou de computer 's middags ineens de radio niet meer "zien". Het stuurprogramma gaf aan dat de USB-serial kabeltje goed werkte en resetten van de computer en aan/uit zetten van de radio hielp niks. Ook niet het configureren naar een lagere snelheid en het aan/uitzetten van de RTS en DTR. Toch maar eens de kabel onderzocht en het bleek dat er ineens een hele rare bobbel op de behuizing zat. Na openen van de behuizing bleek er zowaar een gat in de chip te zitten. Volledig uitgefikt! Een paar dagen later was er weer een nieuw kabeltje. Bij het her installeren van de kabel en updates van HRD merkte ik dat Foppe's computer een jaar vooruit stond. Ik ging eens nadenken en zoeken op internet en vond een aantal interessante documenten waaruit bleek dat precies vandaag rond het middaguur alle converters een signaal via internet krijgen om zich zelf vernietigen.Waarom? Geen idee, misschien om meer USB-serial converters te verkopen? Een hacker die niet helemaal zuiver is? Wie het weet mag het zeggen...Mocht je CAT control gebruiken samen met je radio zorg dan dat je de computer en of internet en radio uit hebt staan rond de middag, een gewaarschuwd mens telt voor twee.


You can find the interesting documents here.
Je kan de interessante documenten hier vinden.


9 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, je probeert het toch ieder jaar op 1 april... je ideeën zijn wel goed. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Volgend jaar moet ik ook even de configuratie voor de reacties tijdelijk anders zetten. Je hebt het weer te gauw door....73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,
Maar goed dat ik gisterenochtend geen tijd had om op de laptop te kijken, anders was ik..........hi hi.
Maar ik heb wel een probleem ontdekt met mijn CAT-sturing.
Hier op mijn vakantieadres kwam ik tot de ontdekking dat ik hier ook flinke storing heb, S9 net als thuis. Hier gelijke configuratie: FT817-EndFed- CAT-kabel met USB en mijn laptop. Zonder aangesloten CAT-kabel is er een storing van ca. S1. Zodra ik de CAT-kabel aansluit op de laptop dan heb ik gelijk S9 storing. En dat drukt een hoop signaal weg heb ik gemerkt. Alles onder de S9 is niet meer hoorbaar. Zodra ik ook de audiokabel uit de laptop trek wordt de storing S9+. Uiteraard heb ik een choke in de CAT-kabel zitten. Digimodes werken nog wel maar ik vermoed dat ik een hoop stations mis.
73 Hans, PE1BVQ

Dick said...

Thanks for the post Bas. I don't use it, but I understand many FT-817 users employ CAT devices to control their radios. I could be wrong, but it occurs to me that the more computers are used to control conventional transceiver usage, comes the increased possibility of breakdown.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ik heb ook wel wat extra ruis van de CAT aansluiting zowel van de IC-706 als de FT817. Dat merk ik eigenlijk pas als ik de computer uitzet. Een paar ferrietklemmen hielpen wel iets maar helemaal krijg ik het niet weg. Geen idee of daar een goede oplossing voor is? Heb je al geprobeerd de kabel een beetje anders te leggen? Heb je ook een choke onder de endfed? 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

I know you don't use it. But it is possible on your FT-817 indeed. Although more interesting for digital logging. I pressume you still log on paper. 73, Bas

Anonymous said...

Thanks for the warning, although too late, mine are all destroyed :(

PE4BAS, Bas said...

Sorry Hans, you better read blogs today ;-)
73, Bas

Hans said...

Hallo Bas, de CAT-kabel anders leggen maakt niets uit. Wel kan ik eens kijken wat de storing doet met en zonder antennekabel. Daar was ik nog niet aan toegekomen. Ook zal ik een choke in de coaxkabel tussen balun etc. en FT817 toepassen. Je weet maar nooit. Bedankt voor de tip! 73 Hans, PE1BVQ